Desain E-learning Gamifikasi Fisika pada Topik Pemanasan Global
DOI:
https://doi.org/10.58797/sppkm.01.11Keywords:
gamifikasi, e-learning, Moodle, pemanasan globalAbstract
Abstract
E-learning is an electronic learning system which uses internet technology as a tool in the learning process. In line with this, the concept of gamification is one of the efforts to enrich students' learning experience. The concept of gamification utilizes game elements in the context of learning. On the other hand, global warming is one of the biggest environmental problems facing the world today. This research aims to produce gamification on e-learning on global warming material. This research uses the research and development method with the stages of analysis, design, and product development. Making e-learning with a gamification approach certainly requires an appropriate platform. The result of this research is gamification on global warming e-learning material which includes learning activities presented through a combination of learning materials about global warming, interactive challenges, point collection, and leaderboards. By combining e-learning technology and game elements, it is expected to create an interesting and effective learning experience.
Abstrak
E-learning merupakan sistemĀ pembelajaran elektronik yang mana menggunakan teknologi internet sebagai sarana pada proses pembelajaran. Sejalan dengan hal tersebut, konsep gamifikasi menjadi salah satu upaya untuk memperkaya pengalaman belajar siswa. Konsep gamifikasi memanfaatkan elemen-elemen permainan dalam konteks pembelajaran. Di sisi lain, pemanasan global menjadi salah satu permasalahan lingkungan terbesar yang sedang dihadapi dunia saat ini. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan gamifikasi pada e-learning pada materi pemanasan global. Penelitian ini menggunakan metode research and development dengan mengikuti model ADDIE dengan tahapan analisis, desain, dan pegembangan. Pembuatan e-learning dengan pendekatan gamifikasi tentunya memerlukan platform yang sesuai. Hasil dari penelitian ini berupa gamifikasi pada e-learning materi pemanasan global yang didalamnya terdapat aktivitas pembelajaran yang disajikan melalui kombinasi materi pembelajaran tentang pemanasan global, tantangan interaktif, pengumpulan poin, serta papan peringkat. Dengan menggabungkan teknologi e-learning dan elemen-elemen permainan, diharapkan dapat menciptakan pengalaman belajar yang menarik dan efektif.